خبر پربازدید
خبر پربازدید

خبر پربازدید

ملا عمر کشته شد جزئیات بیشتر+عکس ها فیلم

                  

دولت افغانستان مرگ ملا عمر را تایید کرد

» سرویس: بین الملل - آسیا،خاورمیانه

منابع نزدیک به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان و همچنین منابع امنیتی این کشور می‌گویند که ملا عمر، رهبر گروه طالبان "دو یا سه سال پیش" درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به بی‌بی‌سی گفتند که خبر درگذشت ملا محمد عمر از سوی حکومت پاکستان در اختیار مقام‌های افغان قرار گرفته است. قرار است ریاست جمهوری افغانستان تا ساعاتی دیگر نشست خبری برگزار کند و احتمالا در این مورد صحبت کند.

گروه طالبان این خبر را هنوز رد یا تایید نکرده است اما یک سخنگوی این گروه می‌گوید که در این مورد بعدا صحبت خواهد کرد.  

 

خبر کشته شدن و درگذشت رهبر گروه طالبان در چند سال اخیر به اشکال مختلف مخابره شده است اما اخیرا با برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان افغان و گروه طالبان در پاکستان تعدادی از رسانه‌های پاکستان این خبر را منتشر کردند.

ملا عمر، رهبر گروه طالبان در سالهای گذشته از نظرها دور بوده و همه ساله با انتشار پیام‌های مناسبتی حرف‌هایش را از طریق وب‌سایت گروه طالبان به افراد این گروه رسانده است.

در این مدت جزئیاتی در مورد زندگی ملا محمد عمر منتشر نشده بود اما در اوایل امسال سخنگوی این گروه، زندگی نامه رهبر گروه طالبان را در ایمیلی به پنج زبان در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

دولت افغانستان انتظار دارد که دور دوم گفت‌وگوهای صلح اسلام‌آباد میان نمایندگان گروه طالبان و هیات دولت افغانستان به زودی برگزار شود اما هنوز مشخص نیست که این خبرها تاثیری روی نشست‌های صلح خواهد داشت یا نه.

زندگی‌نامه ملاعمر

گروه طالبان افغانستان به‌طور غیرمنتظره، زندگی‌نامه ملامحمد عمر رهبر این گروه را در نوزدهمین سالروز رسیدن او به رهبری منتشر کرد.

این زندگی‌نامه پنج هزار کلمه‌ای در وب‌سایت طالبان، واقعیاتی را درباره تولد، دوران کودکی و جوانی ملامحمد عمر علنی می‌کند.

انگیزه اصلی این زندگی‌نامه که برای اولین بار در شانزدهم فروردین، نوزدهمین سالروز رسیدن او به رهبری طالبان منتشر شده، مشخص نیست اما شاید پاسخی باشد به شایعاتی که درباره مرگ او وجود داشت.

از سوی دیگر انتشار آن می‌تواند یک یادآوری برای پیروان ابوبکر بغدادی، رهبر گروه موسوم به داعش باشد. ابوبکر بغدادی خود را "خلیفه" مسلمانان نامیده است. ملامحمد عمر هم میان پیروانش "امیرالمومنین" نامیده می‌شود؛ اگرچه پیروان او هیچگاه از وی با نام خلیفه یاد نکرده‌اند.

ملامحمد عمر سالهاست که از نظر‌ها پنهان بوده و عکس و اطلاعات دقیقی درباره او وجود ندارد.

در این زندگی‌نامه سلاح مورد علاقه او "آر پی جی هفت" ذکر شده و گفته شده که زندگی ساده‌ای دارد و شوخ طبع است.

گفته شده ملا محمد عمر هر روز در جریان وقایع افغانستان و جهان قرار می‌گیرد.

آمریکا ۱۰ میلیون دلار برای پیدا کردن ملامحمد عمر جایزه در نظر گرفت. او از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تا‌کنون دیده نشده است.

مفسران و تحلیلگران مسائل مرتبط با طالبان مطمئن نیستند چه مقدار از اطلاعات منتشر شده درباره تولد و زندگی ملامحمد عمر با واقعیت منطبق باشد.

بر اساس این بیوگرافی، ملا عمر سال ۱۳۳۹ هجری شمسی معادل ۱۹۶۰ میلادی در جنوب افغانستان و روستایی به نام چاه همت در بخش خاکریز ولایت قندهار به دنیا آمد.

در این زندگی‌نامه از ملامحمد عمر معروف به "امیرالمومنین" با عنوان "مجاهد" یاد شده است. گفته شده که او از قوم تومزی و یکی از قبائل اصلی پشتون به نام هوتک است.

بیوگرافی می‌گوید نام پدر او مولوی غلام نبی "شخصیتی علمی و اجتماعی" و "در بین مردم چهره‌ای درخشان" بوده که پنج سال بعد از تولد ملاعمر در گذشته است. بعد از مرگ پدر، خانواده او به ولایت ارزگان مهاجرت کردند.

گفته شده ملاعمر بعد از حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان تحصیل دینی خود را‌ رها کرد تا به مجاهدین بپیوندد.

در این زندگی‌نامه، فهرست نبردهای او از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱ با نیروهای شوروی آورده و گفته شده که او چهار بار زخمی شد و در ‌نهایت چشم راست خود را از دست داد.

گفته شده او سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱ شمسی) سلاح بر زمین گذاشت و در روستای گیشانو بخش میوند قندهار مدرسه‌ای دینی تاسیس کرد.

سال ۱۹۹۴ او رهبر طالبان افغانستان شد. و سال ۱۹۹۶ همراه با تصرف بیشتر بخش‌های افغانستان "امیرالمومنین" لقب گرفت. طالبان سپس کابل، پایتخت افغانستان را هم در همان سال (مهرماه ۱۳۷۵) تصرف کرد.

طالبان می‌گوید بعد از تصرف کابل و تاسیس امارت اسلامی افغانستان "قدرت‌های کافر جهان نتوانستند قانون شریعت را تحمل کنند" و به همین دلیل حمله‌ای نظامی را آغاز کردند.

در بحث مربوط به شخصیت و رهبری ملاعمر گفته شده است: او آرام است، عصبانی نمی‌شود و نمی‌ترسد. خانه و حساب بانکی در خارج از کشور ندارد. خوش‌برخورد است و شوخ طبعی ویژه‌ای دارد و هیچ‌گاه خود را بر‌تر از همراهانش نمی‌داند.

بعضی تحلیلگران تصور می‌کنند که ملاعمر جایی در نزدیکی مرز پاکستان مستقر بوده است.

                    
                 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.